NLPHenrik.dk - Find nøglerne til dit eget liv, det er dig der bestemmer !
De "Syv gode vaner" v/Stephen R. Covey



“Personlig og professionel effektivitet"

De ‘syv gode vaner’ er en del af værktøjskassen til, at sikre en stressfri fremtid, hvis du er klient i et stresscoachingforløb. Og hvis du er i en coachingforløb af traditionel karakter, vil du også kunne danne bekendskab med denne bog. 

De syv gode vaner er inddelt i 3 dele:

- De personlige vaner (1, 2 og 3) - fokusarbejde i StressCoaching.
- De fælles vaner (4, 5 og 6)
- Vanen til fortsat at udvikle sig (7)

Teknikken blev skabt af Stephen R. Covey i hans bog "Syv gode vaner", og vil i nedenstående blive uddybet.

I StressCoaching er det primært de første 3 vaner, der er i spil. Da det er den enkelte person, der er i centrum. Hent et uddrag her.

1. Vær proaktiv
Proaktive mennesker er forandringsagenter, som vælger ikke at være ofre, ikke at være reaktionære og ikke give andre skylden. 

Moralen er; "at det er dig der bestemmer over din egen skæbne. Skal der ske en forandring, så er det dig selv der skal gøre det!!". 

2. Begynd med slutningen
Virksomheden former sin egen fremtid ved først at skabe en vision inde i hovedet for ethvert projekt, stort eller lille, personligt eller fælles.

Opgaven i vane 2 er; "at sætte retningen for dit liv. Hvad vil du opnå med dit liv og hvilken person vil du huskes for"

3. Gør det vigtigste først
Planlæg og gennemfør ting ud fra dine vigtigste prioriteter.

Opgaven i vane 3 er, "at lære at prioritere din tid i forhold til det som du ønsker i dit liv - og som du har identificeret som mål og retning i vane 2".


4. Tænk vind-vind
En tankegang der søger gensidige fordele og gensidig respekt i alle samarbejdsforhold.

5. Søg først at forstå, derefter at blive forstået
At søge at forstå kræver omtanke, at søge at blive forstået kræver mod. Effektiviteten ligger i afbalanceringen og blandingen af de to ting.

6. Skab synergi
Ikke på din måde, ikke på min måde, men på en helt tredje måde, der er bedre  end dem, som vi på nogen måde kunne være kommet med hver især.

7. Slib saven
Forny hele tiden dig selv på livets fire grundlæggende områder: fysisk, socialt/følelsesmæssigt, mentalt og åndeligt.



"Virksomhederne er fyldt med dygtige, talentfulde og kreative mennesker på ethvert niveau, som føler, at de konstant bliver bremset, bliver undervurderet og ikke bliver inspireret...."

Sådan lyder de triste ord fra Stephen R. Covey i bogen Den 8.vane, der er en uddybning og perspektivering af 7 gode vaner, som han udgav i 1989.

Og der er god grund til at lytte, når Covey bringer nye skriverier på banen. 

7 gode vaner er solgt i 15 millioner eksemplarer på 38 forskellige sprog, og Time Magazine har i 2005 kåret Stephen R. Covey til en af de 25 mest indflydelsesrige amerikanere.

Årsagen til de mange frustrerede medarbejdere bunder ifølge Covey i, at vores ledelsesmetoder i alt for stor stil stammer fra industrialderen: 

”De har givet os motivationsfilosofien med guleroden og stokken – æselteknikken, der motiverer ved, at der hænger en gulerod foran (belønningen) og drivkraften med den truende stok bagfra (frygt eller afstraffelse).”

Find din stemme og inspirer andre til at finde deres, lyder undertitlen til Den 8. gode vane, der ikke handler om en ekstra vane oven i de 7. 

8. Leder for de selvledende (Find your own voice, and help others to find there's)
En ekstra dimension oven i de syv, der handler om den centrale udfordring at lede selvledende videnarbejdere.






0a0b  1 2  3