NLPHenrik.dk - Find nøglerne til dit eget liv, det er dig der bestemmer !

Sundhed og Mad - 
Livsstilsændring

Igennem mit arbejde med mennesker de sidste 10 år, har jeg flere gange stødt på udfordringer der handler om manglende sundhed eller forkerte vaner. Vaner der handler om hvad der tilføres af benzin til den menneskelige motor. 

Alle ved at en bil ikke kan kører på saftevand eller cola, men skal have den specifikke oktan der er defineret til motortypen. Vi mennesker har ligeledes defineret noget mad og drikke, der er bedre til vores motor, fremfor noget andet. Jeg skal ikke gøre mig til sundheds- eller trænings-specialist. Derimod kan jeg kun give gode råd jeg selv har fulgt igennem tiden samt henvise til hvad andre med succes kan anbefale. 

Tidligere i 2014 var jeg involveret i et grimt biluheld. Et uheld der primært var et resultat af en forkert livsstil igennem en årerække. 
Det hele kulminerede med et kraftigt stress-tilfælde hvor jeg besvimede bag rattet på storebæltsbroen og kom slemt til skade. Efterfølgende måtte jeg igennem en længere periode med store smerter, og et kraftigt pilleforbrug for at komme igennem hverdagen. 

En dag fik jeg et "Wakeup call" af min samlever, og jeg måtte tage mit liv op til genovervejelse. Jeg måtte ændre mine vaner. Jeg måtte ændre mit liv.
Med stor hjælp og støtte fra både min samlever og mine gode venner, specielt Jacob Raavig, jeg med god samvittighed kan kalde sundhedsekspert. En mand der kender alt til kost, krop, træning og sundhed indenfor mange forskellige grene af området. Han kom med nogle få men meget vigtige råd.
 
De 5 skarpe på madvaner:

1. Dels sagde han at man skulle starte ud fra hvem man selv var, og ikke hvem andre mente at man var. Det handlede om at tage udgangspunkt hvor man som menneske var i livet og hvad der var muligt lige nu - ikke sætte mål efter andres muligheder, kun ens egne. 

2. Ligeledes fokuseret han på det nære; at fjerne alt der ikke skulle være tilstede, og tilføje det som skulle være der. Det handlede om at fjerne alt i skabene, der ikke skulle spises eller drikke, hvis man skulle ændre sine mad og drikke vaner. "Er det ikke tilstede kan man ikke stoppe det i munden".

3.Når man skal tabe sig, handler det mest om mad, dertil motion. Faktisk handler det 80% om hvad man stopper i hovedet. Og kun 20% om at bevæge sig. For nogen mennesker kan det være 90/10 og andre 75/25. Men som hovedereglen er det mest mad.

4.Det er ikke alene hvad man putter i hovedet, men også hvor meget og hvornår. Vi kan spise en masse sundt, men hvis vi spiser dobbelt så meget, og lige før vi skal sove - så er det langt fra optimalt. Det bedste vil være at spise små portioner. Fjern de store middagstallerkener, og brug kun de mindre frokosttallerkener. Det giver mindre plads til at fylde på. Spis aldrig 2-3 timer før du skal sove.

5. Efter først portion er du allerede mæt. Der er aldrig behov for en ekstra portion. Det er dine øjne der stadig er sultne. Vent og mærk efter - vær ærlig overfor dig selv - du er allerede mæt efter første portion. Den næste portion er også den der sætter dit vægttab tilbage i tid.

Ovenstående 5 skarpe var det der satte gang i mig. Over en periode på 5-6 måneder smed jeg næsten 30 kg. De første 20-25 handlede kun om mad. Derefter begyndte jeg at træne. Det skabte et nyt problem - jeg fik muskler, og muskler vejer mere en fedt. Det gav et skævt billede af hvad jeg kunne se på vægten. Men så kunne jeg måle cm og mærke forskel på energi- og humørmængden samt mærke et ekstra overskud i hverdagen. 

Træning behøver ikke at være Crossfit, vægtløftning, Ironman eller Copenhagen Marathon. Der er mange forskellige måder at bevæge sig på. Forskellen i mellem at løbe og blot at gå, er ikke stor ift. fedtforbrænding over tid. Løb handler mere om konditallet. Og skal konditallet op, handler det mest om intervaltræning. Her fik jeg hjælp af min gode ven Daniel der er tidligere bokser og boksetræner.












I starten var opgaven for mig at gå 1-2 timer med en taske på ryggen med lidt vand. 3-4 gange ugentligt gav store resultater. Omvendt havde 30-45 minutter også været fornuftigt. Efter noget tid blev der tilføjet lidt løbe i intervaller. Blot 25-50 meter. Jeg startede med at løbe i mellem 2 lygtepæle. Derefter gik jeg imellem 2 eller 3 lygtepæle, derefter at løbe igen. Over tid skiftede jeg imellem hvad jeg løb og gik i mellem - men hele vejen roste jeg mig selv, at jeg kom igang og fortsatte.

Efter noget tid begyndte jeg i Fitness World, men det kunne også være i et hvilken som helst center, eller blot hjemme i haven. Det gode var at jeg fik nogle udfordringer når jeg ikke trænede alene - der findes mange forskellige begynderhold med Kettle bells eller andre redskaber. Yoga er ligeledes en fantastisk vej til sundhed. Men jeg kan også nævne dans, cykling eller Tai-Chi. Vejene er mange - resultaterne er ofte de samme, men i forskellige hastigheder - find det der passer til dit temperament. 

Hvad skal du spise?
Der findes mange forskellige kurer. De stritter alle i forskellige retninger. 5-2, Palæo, LCHF, Suppekuren, Spis efter din blodtype osv. Generelt er der en virkning i de fleste. Vel og mærket, hvis det er en forandring ift det som du allerede spiser. Det er ofte forandringen i sig selv der gør forskellen. Det forkerte er ikke at ændre sine kostvaner. Det forkerte er at se det som en "kur". Når kuren er ovre, og du går tilbage til dine normale vaner, vil det virke som en jo-jo. Nemlig at du for det hele tage igen - og lidt til. Derfor handler det ikke om at være på "kur", men at skifte "livsstil".

At skifte livsstil handler om at starte i det små. At tage fat om det som du syntes er sjov, eller det som du kan se en glæde i. At starte med at sætte et mål der er realistisk, og derefter fejre de små sejre undervejs. En fejring af en succes, er benzin til den næste fase og det næste mål. Hellere 10 små mål på en lang trappe, hvor der fejres 10 successer, fremfor et stort mål på den samme lange trappe, men hvor der er langt til en fejring.

Det som virkede for mig, og som tydeligvis har haft stor effekt på mange, er at holde igen med sukker og kulhydrater. Det betyder ikke nødvendigvis at man skal gå "all in" på fedtet så det bliver til en reel LCHF (Low Carb High Fat). Men det at holde igen med sukker og kulhydrater medvirker til at kroppen er nødsaget til at arbejde med det som er i kroppen, fremfor det som tilføres. 

Når jeg taler om sukker, er det alt det sukker der er i færdigbehandlet madvarer i supermarkedets kølediske, dåser og i andre forarbejdet fødevare. Dertil kommer alle kulhydraterne i kartofler, pasta, brød, kiks, müsli osv. Kulhydraterne omdannes til sukker, hvilket blot tilfører sukkeret til kroppen, men i en indirekte form. Fedt er faktisk ikke usundt. Men det er usundt, hvis kroppen først få en stor portion sukker eller kulhydrater, der først skal håndteres og brændes af. Det som efterfølgende er i overskud, er fedtet - og det ryger blot på lager. 

Den tidligere Novo Nordisk forsker Annette Sams, ph.d. ved alt om sukker, og har i 2017 skrevet en bog om emnet "Sandheden om sukker", der er udgivet på Gyldedal. Anette holder også en række åbne foredrag rundt om i landet. Her er et link til hendes hjemmeside: anettesams.dk 

En anden person der ved noget om mad og sundhed er Umahro Cadogan. Umahro Cadogan har den dybe, videnskabelige forståelse, der skal til, så du får al den sundhed, energi og vitalitet, du ønsker og fortjener. 

Hvad enten du vil være rask, være sundere, performe bedre fysisk eller performe bedre mentalt og arbejdsmæssigt. 

Midlerne er kost, motion og bevægelse, søvn, håndtering af stress, optimering af dit sind og ændring af miljøet omkring dig. 
Umahro viser dig vejen, så du med helt enkle midler, kan ændre dit liv i den retning, du ønsker. 

Uhmaro har skrevet en lang række bøger om kost, sundhed og motion. Ligeledes har han været medforfatter til en en bog om stress til mænd: "Mænd går også i sort", sammen med Majken Matzau. En bog der er værd at læse - også for kvinder. Her er et link til Uhmaros hjemmeside Umahro.dk .

På flere kurser igennem 2014 og 2015 fik jeg kontakt til både Anette Sams og Umahro Cadogan. Begge selskaber der har givet mig stor inspiration. 

Kurserne var samarbejde med  Thomas Rode Andersen og hans ægtefælle/samarbejdspartner omkring sundhed og træning. 
Thomas er fortaler for "rigtig mad". Ikke kun økologisk mad, men også mad der er skabt under gode og sunde forhold. "Hvis vi skal spise dyrene, kan vi også behandle dem ordentligt - det giver bedre og sundere mad til os selv...". 

Thomas er nok mere kendt som Michelin kokken med 18 stjerner fra Kong Hans. Men Thomas er meget andet end det. Der ligger en stor passion bag. Ikke blot med den rigtige mad, men også den rigtige træning og behandling af både os selv og andre. 
Thomas er en af personerne bag Palæo, Stenalderkost, er træner indenfor Crossfit i Skodsborg sundhedscenter. Og har senest her i 2018 lanceret en indkøbsmulighed for "rigtig mad". Her er links til Thomas's verden.

Thomas har været en kæmpe inspiration for mig og mit liv. Vægten kan gå lidt op og ned, afhængig af årstiden, ens aktivitetskalender og løbende motivation. Vigtigst for mig er at jeg har værktøjer til at håndtere disse udsving. Jeg har fået den teoretiske forståelse for hvorfor det sker som det gør, og hvad jeg kan og skal gøre når jeg vil rette op på det igen. 

Der findes mange forskellige måder og veje til et sundt liv. Jeg har blot givet lidt inspiration samt fortalt hvor jeg har fået en del af min inspiration fra.

Sidst vil jeg komme med et par ekstra råd, der ofte hjælper mig i hverdagen. Det handler meget om søvn:

- Få styr på en fast søvnrytme (gå i seng og stå op på nogenlunde samme tider hver dag).
- Sov minimum 7-8 timer hver dag (ikke kun i weekenden).
- Sov i sengen (ikke på sofaen).
- Drik ikke kaffe, the og sukkerholdige produkter 2-3 timer før sengetid.
- Drop Tv, Ipad og mobiltelefonen et par timer før sengetid - det blå baglys i disse elektroniske produkter har stor indvirkning på din dagsrytme, da det virker som sollys, og dermed nulstiller din døgnrytme - læs en bog eller nyd stilheden, før du skal sove. 
- Hvis du ikke kan sove, kan en råd være at lytte til en lydbog. MEN det skal gøres med kun én ear-plug samt på meget lav styrke. Meningen er ikke at du skal følge med i handlingen, men at du skal vide at der er en stille stemme i baggrunden. Gerne en bog eller et kapitel du har hørt før. 
- Kan du ikke sove pga. tankemylder - så kan du skrive dine tanker ned på et stykke papir, med en blyant eller kuglepen. Derved snyder du hjernen til at tro at dine tanker er håndteret. Herefter kan du slappe af og sove trygt.
     
Hvis du derimod gør det modsatte af disse råd, kan du være sikker på at vægten vil stige over tid - og betydelig mere end du regner med. 

En hurtig opsamling:

- Brug de 5 skarpe til madvaner
- Drop sukkeret
- Sæt nogle mål der er realistiske, og sørg for at du fejre dine successer
- Træn den form for motion der passer til dig - eller blot gå en tur
- Søg inspiration til god og rigt mad
- Mad er +80%, træning er +20%
- Sov rigtigt og længe nok