NLPHenrik.dk - Find nøglerne til dit eget liv, det er dig der bestemmer !
Min blog

10 gode råd mod stress

Der findes masser af gode råd til håndtering af stress. Her er samlet 10, som er kendt for at give gode resultater:

1. Du skal mærke dine stress signaler
Lyt til din krop, når den forsøger at fortælle dig, at der er noget galt... din krop er dit stresstermometer.
NB. Tag eventuelt en Stresstest.

2. Du skal være fysisk aktiv
Du skal gerne hæve din puls 20-30 minutter pr. dag (gå på trapper, cykle til-/fra arbejde el. en rask gå/løbetur). Har du kraftig stress og er målt til rød eller sort i en test, så må du ikke dyrke motion. Er du gul skal det være meget begrænset. 

3. Du skal slappe af mentalt
Når det går stærkt i hverdagen, er det vigtigt at stoppe op og lade dine tanker slippe løs. (Mærk efter og lyt til dine tanker - skriv dem ned og lad dem tale til dig - det kunne være, at du fik noget der kunne gavne dig!)

4. Du skal sove nok
Søvn er måden din krop og din hjerne samler kræfter på og renser ud, efter dagens arbejde. 8 timer i en fast rytme, giver den bedste start på næste dag. Børn og teenagere skal gerne have 9 timer (hjernen er ofte først helt udviklet .

5. Du skal skrive alt ned
Når du skriver dine huskesedler og flyvske tanker, tømmes det ud af kroppen og du kan slappe bedre af.

6. Du skal prioritere
At tænke på alt og lave alt på samme tid, er ofte fremgangsmåden og resultatet er ofte intet. Derfor vil en liste over de 3 vigtige opgave, nedskrevet til næste dag, en god start. Eventuelt kan en tidsbegrænsning på 15 minutter pr. opgave, give hurtige resultater og en mulighed for at nå mere.

7. Du skal se på det gode
Du får hvad du fokusere på. Hvorfor så ikke fokusere på det gode og positive. 

8. Du skal være proaktiv
Du er selv herrer over dine tanker og dermed også dine følelser og adfærd. Du bestemmer og du vælger dit liv. Lad være med at tro; "det er de andres skyld..."

9. Du skal passe godt på dig selv
Når du er 100%, kan du også være 100% for dine omgivelser. Hvis ikke, er du kun begrænset tilstede og kan derfor ikke yde noget, overfor dine omgivelser. Først dig, så familien, så arbejdet... ikke omvendt...

10. Du skal have "et helt liv"
Hvis du har succes på arbejdet, men ikke har noget privatliv, hvem skal du så dele dine glæder og succeser med? Hvis du pludselig bliver fyret eller mister arbejdsevnen, hvad skal så lave? Hvis nogen til et middagsselskab spørger; "Hvem er du, og ikke må tale om arbejde...." hvad svarer du så? Du har behov for balance i hele dit liv.

Ring og book en tid til en snak om stress på +45 2424 2389

(Der er benyttet uddrag fra Bjarne Toftgårds materiale i ovenstående)

 

0 kommentarer til 10 gode råd mod stress:

Kommentar RSS

Tilføj en kommentar

Dit navn:
E-mailadresse (obligatorisk):
Hjemmeside:
Kommentar:
Gør din tekst større, fed, kursiv og meget mere med HTML tags. Vi viser dig hvordan.
Post Comment
RSS

Nye indlæg

'Når en medarbejder melder sig syg' (pdf)
Sygemelding og sygedagpengeloven
Sygemelding og Sociale ydelser (Patientvejledningen)
Love om sygedagpenge...retsinformation
Fra Sygefravær til Arbejdsevne (en folder)

Kategorier

Søvn
Stresshåndtering
drevet af